רישיון מפעילי צמ"ה

על פי תקנה 39(א)ט החדשה שנכנסה לתוקף מיום 22.6.2010 , חייב הנוהג ומפעיל מכונה ניידת מכל סוג שהוא בהיתר מיוחד הרשום ברישיון הנהיגה בו הוא מחזיק.

היתר נהיגה למכונה ניידת, מכונה ניידת ונהיגה בה:

נוסח התקנה: "לא ינהג אדם מכונה ניידת אופנית אלא אם כן קיבל הדרכה לפי תכנית שאישרה רשות הרישוי ומאת גוף שאישרה לכך, וניתן לו היתר מאת רשות הרישוי לנהוג מכונה ניידת כאמור". "מכונה ניידת"  רכב מנועי שלפי מבנהו מיועד לביצוע עבודות ואינו מיועד לגרירה.

מי רשאי לנהוג במכונה ניידת על פי התקנה החדשה?

נהיגה והפעלת מכונה ניידת מכל סוג שהוא בין אם היא חייבת ברישום ורישוי ונושאת לוחית רישוי ובין אם אינה חייבת ברישום ורישוי ונושאת לוחית רישוי, חייב הנוהג בה ומפעילה בהיתר רשום ברישיון הנהיגה המתיר נהיגת מכונה ניידת להלן רישיון הנהיגה.

הכר! מכונה ניידת מה היא?

קיימות בשוק מכונות ניידות שחייבות ברישום ורישוי על פי החוק ונושאות על גביהן מס' רישוי בצבע שחור עליו מופיעות ספרות בצבע לבן. כלים אלו רשומים אצל רשם ציוד הנדסי במשרד התחבורה מונפקים להם רישיונות רכב ומחויבים בתשלומי אגרות. ניתן למצוא בין כלי רכב אלה את הנפוצים והמוכרים כמו: מחפרונים, יעה אופני (שופל), יעה אופני זעיר (בובקט), פרקית ועוד כלים נוספים ומגוונים בעלי לוחית רישוי זו.

 

קיימות בשוק גם מכונות ניידות שאינן מחויבות ברישום ורישוי ומאחר שהן פטורות מחובה זו אין הן נושאות מספרי רישוי ואין תשלומי אגרות בעבורן. כמו: סוגים שונים של ציוד הנדסי, חלק מציוד חקלאי קומביינים, קטפות שונות מקצרות מכסחות דשא מטאטא כבישים ועוד.
(פטור מחובת רישום ורישוי אינו פוטר מחובת רישיון נהיגה פרטים בהמשך)

מכונה ניידת

רישיון צמ"ה

  • היכן לומדים? הקורסים מתקיימים במרכזי הדרכה והכשרה שאושרו על ידי משרד התחבורה ואלו פועלים מזה מס' חודשים בפריסה ארצית ומתנהלים דרך מרכז הדרכה "משא בטוח הדרכות ובטיחות".
  • כיצד ניתן לקבל רישיון נהיגה למכונה ניידת?
    מי שברשותו רישיון נהיגה לדרגה 1 (טרקטור) ואו רישיון נהיגה דרגה B או כל רישיון מעל דרגה B רשאי להשתתף בקורס לנהיגת מכונה ניידת.
  • כמה זמן? הקורס נמשך 4 ימים מלאים.
  • מה לומדים? היום הראשון הוא הפרק העיוני בכיתת ההדרכה ולאחריו שלושה ימי הכשרה מעשית במגרשים שאושרו ע"י אגף הרישוי במשרד התחבורה. ואלו מופעלים בפריסה ארצית ע"י מרכז הדרכה "משא בטוח". במהלך הפרק העיוני נלמדים נושאים הקשורים בתפעול הכלים ,הכרת החוק בטיחות ועוד. ההכשרה במגרש מתבצעת על כלים הנדסיים מסוג שופל,מחפרון ופרקית (משאית להובלת עפר). ניתן לקיים עבור המגזר החקלאי הכשרה על כלים חקלאים מסוג שופל,קטפות,ומרססים בעלי זרועות פתיחה רחבות.
    מסיימי ההכשרה יזכו לרישיון נהיגה חדש ובו היתר רשום לנהיגת מכונה ניידת מכל סוג שהוא ללא הגבלת גודל או משקל.

חשוב לדעת

לפני הרישום לבית הספר לנהיגה יש להצטייד בטופס בקשה לרישיון נהיגה ר.ש.ל 18 (הטופס הירוק עם תמונה), היתר 125 לנהיגת מכונה ניידת, שניתן לקבלו בתחנות הצילום הפרושות בארץ לבצע בדיקת עיניים ובדיקת רופא.
חשוב לדעת!! החוק לעניין נהיגת רכב ללא רישיון נהיגה מתאים לסוג הרכב.
1. הנוהג ברכב ללא רישיון נהיגה המתאים לסוג הרכב, יפסל רישיונו לתקופה שלא תפחת משלוש שנים.
2. בעל הרכב המתיר לאדם לנהוג ברכב כאשר אין בידו רישיון נהיגה מתאים צפוי על פי החוק ל 3 שנות מאסר ולקנס העומד כיום על כ 67.000 ¤
3. על פי פקודת ביטוח רכב מנועי הנוהג ברכב ללא רישיון נהיגה אינו זכאי לתבוע .
4. בתביעת נזק שנגרם למכונה ניידת לא יזכה המבוטח לתבוע את הנזק אם מפעיל המכונה ניידת לא החזיק ברישיון נהיגה תקף ומתאים לסוג הרכב בו נהג.

צרו איתנו קשר למידע נוסף וייעוץ  בנושא הדרכת מפעילי צמ"ה

 

 

Call Now Buttonהתקשרו אלינו דילוג לתוכן