סקר סיכונים
סקר סיכונים הוא כלי אשר נועד לצמצום הסיכון לתאונות עבודה, להפחתת היקף הנזק והפגיעה, ולהגנה על העובדים, סביבת העבודה/המבנה והציוד המקצועי. סקר סיכונים מקצועי ומותאם לארגון ולפעילותו עוסק במיפוי ואיתור הסיכונים, הסתברות המימוש, היקף הפגיעה והנזק הצפויים, ומן מענה והמלצות לביצוע לצמצום היקפי הסיכון.
מטרות הכנת סקר סיכונים בטיחות בעבודה
הכנת סקר סיכונים נועד להגברת הבטיחות בארגון, באמצעות אימוץ גישה ניהולית החותרת לבטיחות אקטיבית באמצעות נקיטת יוזמה, המחליפה את הגישה הישנה של תגובה והסקת מסקנות לאחר האירוע.
סקר בטיחות נועד להקדים תרופה למכה ולחסוך בהיקפי הנזק שיוצרות תאונות עבודה, שניתן היה למנוע מראש.
בין מטרות ביצוע הסקר:
- חיזוי וראייה מבעוד מועד של תרחישים אפשריים.
- איתור הגורמים המגבירים את הסיכון להתממשות התרחישים הללו.
- בניית תכנית בטיחות פרטנית לסיכון וקביעת המלצות ישימות לביצוע.
- החלת האחריות לביצוע וליישום ההמלצות על גורמים בארגון בהתאם לתפקידם.
- ניהול מעקב ובקרה על יישום ההמלצות וצמצום היקפי הסיכון.
סקר סיכונים- מה אומר החוק
תקן 18001 מכון התקנים הישראלי
תקן 18001 שנקבע על ידי מכון התקנים הישראלי, עוסק במערכות ניהול ובריאות בתעסוקה, מגדיר במפורש חובת ביצוע הערכת סיכונים החלה על המעביד, וביצוע סקרי סיכונים כחלק מתכנית בטיחות כוללת ורחבה.
הגורמים המורשים לביצוע סקר סיכונים
תקנות משרד העבודה מגדירות גורמים ובעלי תפקידים המוסמכים לביצוע סקר סיכונים:
- המוסד לבטיחות ולגיהות בעבודה.
- הממונה על הבטיחות בארגון או חבר וועדת הבטיחות בארגון המוסמך לביצוע הסקר.
- ממונה בטיחות/מנהל בטיחות בעבודה במיקור חוץ, בעל הסמכה מתאימה.
ההסמכה הנדרשת לביצוע סקר סיכונים: הסמכה מטעם המוסד לבטיחות ולגיהות בעבודה או מטעם גוף חיצוני אחר העוסק בבטיחות בעבודה ומוסמך על ידי משרד העבודה.
כיצד מתבצע סקר בטיחות בארגון
סקר בטיחות ארגוני מתבצע במספר שלבים:
- איתור סיכונים– עבודת מיפוי, בחינת נהלי עבודה, תצפיות בשטח, סריקה של סביבת העבודה והציוד.
- ניתוח מידע– ניתוח גורמי הסיכון וכימות הידע לכדי נתונים: סוג הסיכון: סיכון קביל או לא קביל, סבירות להתממשות האירוע, היקף נזק מוערך צפוי.
- המלצות– מתן המלצות לפעולות מידיות ולפעולות ארוכות טווח, במטרה לצמצם היקפי סיכון, לנטרול סיכונים ולהפחתת היקפי נזק ופגיעה.
- בקרה ומעקב– הגדרת נהלי מעקב, לוחות זמנים לביצוע, חובות ואחריות, וביצוע סקר חוזר לצורך בקרת ביצוע ובחינת יעילות.
סקר סיכונים בעבודה - יתרונות למעביד ולארגון
חובת ביצוע הסקר וחשיבותו אינן מפחיתות מן התועלות הרבות הקיימות בהקפדה על בטיחות בעבודה וביישום קבוע של סקרי בטיחות למעביד ולארגון:
- יצירת סביבת עבודה בטוחה והגברת תחושת הבטיחות ושביעות הרצון בקרב העובדים.
- הגברת פרודוקטיביות יצרנית בזכות מניעת אובדן ימי עבודה בשל מחלות מקצוע/תאונות בקרב העובדים.
- הגנה על ציוד יקר ערך וסביבת עבודה וחיסכון כספי.
- הימנעות מתביעות נזיקין, חקירות ואף אישומים פליליים, בשל אי עמידה בחובות תקנות הבטיחות בעבודה.
מהי תדירות הביצוע הנדרשת לסקר סיכונים
כאמור, החוק אינו מגדיר במפורש את חובת ביצוע סקר סיכונים בארגונים, אלא מותיר אותו כחלק מחובות בטיחות נרחבות יותר, ועל כן אינו כולל גם מרכיב של זמן ותדירות. מכון התקנים מגדיר את תדירות הביצוע כתלויה במספר גורמי הערכת סיכון בניהם סוג ואופי הפעילות, שימוש בציוד כבד ומסוכן, היקף הפעילות, היקף הסיכונים והמפגעים וגורמים נוספים. על מנת לעמוד בחובת התקן וליישם מדיניות של בטיחות מקסימלית בארגון, יש לקבוע את תדירות ביצוע הסקר באופן פרטני לכל ארגון על ידי ממונה בטיחות מוסמך.
חברת משא בטוח מציגה ניסיון רב שנים בתחום הבטיחות בעבודה, ומעמידה לרשות ארגונים, מפעלים ותעשיות שונות מגוון כלים, הכשרות ויישום הליכים בניהם בניית תכנית בטיחות בעבודה מותאמת אישית, ביצוע סקרי סיכונים תקופתיים, מינוי ממונה בטיחות ארגוני במיקור חוץ, הדרכות עובדים ועוד. שירותי משא בטוח ניתנים בפריסה ארצית, תוך ליווי אישי והתאמת פתרונות וכלים לבטיחות בעבודה לכל סוגי התעשיות.