בטיחות נהגים בציי רכב: שעות נהיגה, ימי מנוחה והטכוגרף

נהגי משאיות, אוטובוסים ורכבים כבדים נושאים באחריות אדירה – לא רק על המטען או הנוסעים שהם מסיעים, אלא גם על חיי אדם בכביש, על הבטיחות התפעולית של הארגון, ועל עמידה קפדנית בדרישות החוק. תקנות התעבורה מספקות כללים ברורים באשר לשעות נהיגה ומנוחה (תקנה 168א) ולחובת התקנת טכוגרף (תקנה 364ד). אך לעיתים קרובות הניסוח המשפטי מעורר בלבול, והמשמעויות המעשיות אינן תמיד ברורות – לא למנהלים, לא לקציני בטיחות, ולא לנהגים עצמם.

במאמר זה נעשה סדר בתקנות, נבין מי נדרש לעמוד בהן, מהם הסיכונים בהפרתן, וכיצד ניתן ליישמן בפועל – באופן נכון, בטוח ויעיל.

למה בכלל יש רגולציה על שעות הנהיגה?

שעות נהיגה מוגבלות אינן גזירה אלא כלי מציל חיים. מחקרים רבים הוכיחו קשר ישיר בין עייפות הנהג לבין מעורבות בתאונות דרכים, במיוחד כשמדובר ברכבים כבדים. בעת חקירת תאונה, הגורם הראשון שייבדק הוא רישום שעות הנהיגה, ההפסקות ואת הטכוגרף הן על ידי המשטרה, הן על ידי הרגולטור, והן על ידי חברות הביטוח. עמידה בתקנות היא לא רק חובה חוקית – אלא שכבת הגנה חיונית על חיי אדם, על הנהג עצמו, ועל החברה כולה.

תקנה 168א – שעות נהיגה ומנוחה: מה אומר החוק?

התקנה נועדה למנוע מצב שבו נהג נוהג תחת עומס מצטבר, חוסר שינה או שחיקה מסוכנת. היא קובעת את משך זמן הנהיגה המרבי, את זמני ההפסקות המחייבים, ואת ימי המנוחה שכל נהג חייב לקבל.

קצין בטיחות בתעבורה

מי חייב לעמוד בה? התקנה חלה על נהגי רכב ציבורי, אוטובוסים פרטיים, ורכבים מסחריים שמשקלם הכולל עולה על 6,000 ק"ג – וכן על כל נהג המסיע 11 נוסעים או יותר (כולל נהג).

הסבר מעשי לפי הסעיפים

דרישה מה המשמעות בפועל? למה זה חשוב?
מנוחה של 7 שעות לפני תחילת יום העבודה הנהג חייב להתחיל את יום העבודה רק לאחר מנוחה רצופה מחוץ לעבודה מפחית סיכון לתאונה עקב עייפות
מקסימום 12 שעות נהיגה ביום לא ניתן לחרוג מהגבלה זו, גם אם יש לחץ בזמנים עמידה בהגבלה מפחיתה עומס פיזי ונפשי
מקסימום 68 שעות בשבוע יש לעקוב אחרי צבירת השעות בפועל לאורך השבוע מונע עומס מצטבר על הנהג
הפסקה של 30 דקות לאחר כל 4 שעות נהיגה נהג חייב לעצור להתרעננות מנוחה קצרה עשויה למנוע תאונות
הפסקה של שעה לאחר נהיגה של 6–8.5 שעות נהיגה ממושכת מחייבת התאוששות לפני המשך הנסיעה מונע שחיקה וחוסר ריכוז
יום מנוחה בן 25 שעות בכל 8 ימים חובה לאפשר לפחות 52 ימי מנוחה בשנה שומר על בריאות הנהג לאורך זמן

טיפ למנהלים: שימוש במערכות תיעוד וניטור דיגיטליות מסייע בשמירה על עמידה בתקנות ובמניעת חריגות.

אחריות משפטית – לא רק של הנהג

החוק אינו מטיל את מלוא האחריות רק על הנהג. גם המעסיק, בעל הרכב, מנהל צי הרכב או קצין הבטיחות אחראים לוודא שההנחיות מתקיימות במלואן.
אם נהג חורג מהשעות המותרות – ולא בוצע פיקוח מתאים – ייתכן שהאחריות הפלילית תחול על הדרג הניהולי

מהו טכוגרף ולמה הוא כל כך חשוב?

הטכוגרף הוא מכשיר חובה ברכב כבד, שמבצע רישום מדויק של זמני הנהיגה, המהירות, העצירות, מרחק הנסיעה, החלפת נהגים ועוד. ניתן לדמות אותו ל"קופסה שחורה" של הנהג שמספקת תיעוד אובייקטיבי ובלתי ניתן לזיוף במקרה של תאונה או ביקורת. בעת תאונה או חשד לעבירה הנתונים שהוקלטו בטכוגרף הם הראשונים שייבדקו.

אילו רכבים מחויבים בטכוגרף?

סוג רכב חובת טכוגרף
אוטובוס ציבורי בקו שירות חובה
אוטובוס אחר מעל 8,000 ק"ג (משנת 1990 ואילך) חובה
טיולית (משנת 1990 ואילך) חובה
רכב מסחרי מעל 16,000 ק"ג (משנת 1989 ואילך) חובה
רכב מסחרי להובלת חומרים מסוכנים מעל 8,000 ק"ג חובה
רכבי לימוד נהיגה – אוטובוס/מסחרי חובה
רכבים פרטיים, טנדרים קטנים לא

תנאים שחייבים להתקיים בטכוגרף תקין

  • הטכוגרף מכויל, תקין וכולל תעודת כיול בתוקף
  • מותקנות בו דיסקות נקיות, מקוריות ותקינות
  • רישום ברור של שם הנהג, שעות עבודה, ק"מ בתחילה ובסיום
  • הנהג מחזיק דיסקה רזרבית
  • כל מגופות המכשיר שלמות ומקוריות
  • יש להחזיק ברכב את מפתח הטכוגרף בכל זמן
  • במקרה של דיסקה פגומה – חובה להחליפה ולשמור אותה

אי־עמידה בתקנות 168א או 364ד עלולה להוביל לקנסות, שלילת רישיון ואף כתבי אישום פליליים כלפי הנהג ולעיתים גם כלפי הנהלת החברה.
במקרי תאונה עם נפגעים, חריגה מהוראות החוק עשויה לשמש ראיה מכרעת באחריות.

איך מנהלים צי רכב בצורה חוקית ובטוחה?

ניהול צי רכב כבד מחייב לא רק התמקדות בתפעול היומיומי – אלא יישום שיטתי של תקנות הבטיחות והתחבורה, תוך אחריות כוללת כלפי הנהגים, הארגון והציבור.
כדי להבטיח שהצי פועל כחוק ובאופן שמגן על חיי אדם, יש לנקוט במספר פעולות מהותיות:

לבצע הדרכות תקופתיות לנהגים על החוק
נהגים חדשים וותיקים כאחד חייבים להכיר את תקנות 168א ו־364ד לעומק ולא רק לחתום על מסמך. הדרכות מקצועיות אחת לתקופה עוזרות לרענן נהלים, להבהיר גבולות אחריות, ולהסביר מקרים מהשטח. הדרכה אפקטיבית צריכה לכלול דוגמאות חיות, סימולציות והתייחסות לפסיקה עדכנית.

לפקח על יישום ההנחיות בפועל 
לא מספיק שיהיו נהלים כתובים. יש לוודא כי בפועל, שעות הנהיגה מתועדות, ההפסקות נלקחות בזמן, ואין חריגות מכוונות בשטח. פיקוח אפקטיבי כולל בקרה אקטיבית של דוחות טכוגרף, שיחות עם נהגים, ותחקור אירועים חריגים.

לבדוק תעודות כיול של הטכוגרפים באופן שוטף
טכוגרף שאינו מכויל כנדרש כאילו לא קיים. כל טכוגרף חייב לעבור כיול תקופתי במכון מוסמך, והמסמך חייב להיות בתוקף ולעמוד לרשות החברה והנהג בכל עת. מומלץ לנהל רשימת תוקף מרוכזת לכל צי הרכב.

לתעד ולגבות דיסקות בצורה מסודרת
רישומי הטכוגרף מהווים ראיה משפטית. לכן חשוב לגבות דיסקות בצורה מאורגנת לפי תאריך, נהג ורכב ולשמור על עותקים למשך התקופה שנקבעה בחוק. במקרה של תאונה או בדיקה, שליפה מהירה של החומר עשויה לעשות את ההבדל.

להטמיע מערכת לניהול שעות ומעקב דיגיטלי
מערכות ניהול צי דיגיטליות מאפשרות שליטה בזמן אמת על שעות נהיגה, עצירות, וחריגות. הן מאפשרות צפייה בדוחות, קבלת התראות, ומעקב אחר דפוסי נהיגה שדורשים תיקון ומצמצמות משמעותית את הסיכון לאי־ציות לתקנות.

למנות קצין בטיחות אחראי על התחום
מינוי קצין בטיחות בתעבורה, קצין בטיחות הוא האחראי המקצועי המוגדר בחוק לתחום זה. תפקידו כולל פיקוח שוטף, חקירת תאונות, ניהול הדרכות ובדיקת תקינות הצי. קצין בטיחות מוסמך הוא גם הכתובת החוקית כלפי רשויות המדינה ובמקרים של חקירה, הוא זה שמייצג את התחום.

הקפדה על תקנות שעות נהיגה, מנוחה וטכוגרף לא רק מגינה על החברה מבחינה משפטית אלא מייצרת תרבות בטיחות, מצמצמת עייפות, ומגנה על הנהגים.
אנחנו במשא בטוח מלווים חברות וארגונים בהטמעת נהלי בטיחות, ניהול צי ותהליכי פיקוח מהתכנון ועד הביצוע.

שירותים נוספים

התקשרו אלינו דילוג לתוכן