נהלי חירום הם אוסף של תקנות והנחיות כתובות, אשר מפרטים את סדר הפעולות וההתנהלות שעל העובדים לנקוט במקרה של מצב חירום. כתיבת נהלי חירום מתבצעת בהתאמה אישית לכל מפעל וארגון, על פי בחינה פרטנית ומדוקדקת של מאפייני המבנה, העבודה והסיכונים המרכזיים. מטרתם של נהלי החירום היא לספק כלים והנחיות ברורות להתנהלות ולמנוע בלבול, לחץ וטעויות בשיקול הדעת, ולהבטיח התנהלות מהירה ויעילה לטיפול באירועי חירום ולמזעור נזקים ברכוש, בגוף ובנפש.
מתי כותבים נהלי חירום?
כחלק בלתי נפרד מהקמה של כל ארגון, חברה וגוף העוסק בייצור ובתעשיות הטומנות בחובן סיכונים מהותיים מעצם פעילותם, חשוב לבסס מערך כלים והגנות למניעה ולצמצום תאונות עבודה, לרבות זיהוי והערכת סיכונים ומניעתם באמצעות כתיבת נהלי חירום, כבר בשלבי ההקמה.
יחד עם זאת, גם מפעלים וארגונים שלא כללו את ההתייחסות ואת כתיבת נהלי החירום בשלבי ההקמה, נעזרים בגורמים מקצועיים ובממוני בטיחות במיקור חוץ לשדרוג רמת הבטיחות בסביבת העבודה ולהגנה על העובדים באמצעות כתיבת נהלי חירום.
נוסף לזאת, כתיבת נהלי חירום או עדכונם עשויים להידרש גם לאחר ביצוע שינויים בארגון ובהליכי העבודה, דוגמת הכנסת קו ייצור חדש, הוספת פעילות, שינויים ארגוניים ותפעוליים.
כתיבת נהלי חירום דורשת עדכנות מקצועית, מיפוי והתאמה הן לארגון ולתהליכי העבודה, הן לתקני בטיחות שמתעדכנים מעת לעת והן לפתרונות מיגון ובטיחות חדשים שמציע השוק.
חשיבות נהלי חירום
אירועי חירום עשויים להתפתח במהירות, ולתפוס עובדים בעלי מיומנויות שונות, ממחלקות ומתחומי יישום שונים, תוך יצירת תחושת לחץ ואחריות, ותחת סכנת חיים. כתיבת נהלי חירום בהתאמה אישית למאפייני סביבת העבודה, הפעילות והעובדים, על ידי צוות חירום מיומן, נועדה לייצר מנגנון זיהוי, התראה, תגובה ופעולה, והליכי פינוי ומילוט בעת הצורך, באופן אחיד ויעיל. נהלי חירום אינם נכתבים לצורך בירוקרטי, כי אם בהתאמה מלאה לכל מפעל וארגון, ותוך חשיבה על אופן היישום בזמן אמת. נהלי חירום הם כלים חיוניים לשמירה על בטיחות העובדים, המבנה והציוד, למניעה ולמזעור נזקים.
זיהוי מצבי חירום פוטנציאליים
החלק החשוב ביותר בכתיבת נהלי חירום הוא זיהוי מוקדם של מצבי החירום והתרחישים האפשריים בארגון, על פי רמת הסבירות להיתכנותם. נהלים אלו אינם מחליפים נהלי בטיחות שגרתיים כי אם עוסקים בתרחישים ייעודיים לסיכון מוגבר בכל ארגון וסביבת עבודה.
זיהוי מוקדם זה מתבצע באמצעות הקמת צוות חירום הכולל מומחי בטיחות הסוקרים את השטח ואת הליכי העבודה, בהתאמה לסוג התעשייה בכלל ולמבנה והארגון בפרט. תכנון וכתיבת נהלי חירום עשויים לעסוק בסיכון אחד או יותר מבין קבוצת תרחישים אפשריים, על פי היקף הסיכון.
סוגי מצבי חירום שונים
מצבי החירום נחלקים למספר קבוצות על פי קריטריונים שונים:
1. אסונות טבע בלתי תלויים
2. התנהלות וגורם אנושי
3. תקלות טכניות וחריגות טכנולוגיות.
מצבי חירום ותרחישים מסוימים עשויים לנבוע כתוצאה מיותר מגורם אחד מן הגורמים האמורים, דוגמת שריפה והתלקחות העשויות להיגרם כתוצאה מכשל טכני חשמלי כמו גם מטעות אנוש של עובד.
ככלל, כתיבת נהלי חירום לרוב תעסוק במספר סיכונים עיקריים:
• התלקחות ושריפה
• שפך כימי ודליפת חומרים מסוכנים
• אירועים ביטחוניים- מתקפת טילים
• רעידת אדמה
כיצד מתבצעת הערכת סיכונים בארגון
הערכת סיכונים היא הכלי הראשוני עליו מבוססת כתיבת נהלי חירום, במטרה להקדים ולזהות את התרחישים המהווים רמת סיכון מוגברת ומצויים בסבירות גבוהה יותר מאחרים להתרחשות. ההערכה מתבצעת באמצעות צוות חירום הכולל מומחים לבטיחות בעבודה ולניהול סיכונים, בעלי היכרות עם תחום העיסוק והתעשייה האמורה
ההליך מתבצע במספר שלבים:
• סיור פיזי במקום, ליווי צוותים ועובדים ובחינת הליכי עבודה הלכה למעשה, ניתוח כלים קיימים לשמירה על בטיחות בעבודה, איתור כשלים, אתגרים, סיכונים מבניים, סיכונים אנושיים ואחרים.
• הערכת הסיכונים על פי דרגת הסיכון, הסבירות, היקף הנזק הצפוי במקרה של התממשות הסיכון.
• הגדרת כלים וצעדים למניעת התרחשות ומימוש של סיכונים.
• כתיבת נהלי חירום להתנהלות וליישום במקרה של אירוע חירום.
מבנה נוהל חירום
כתיבת נהלי חירום מתבצעת במבנה אחיד וברור שמיועד להטמעה קלה ולהתנהלות יעילה בעת אירועי חירום. כל נוהל חירום יכיל את המידע הבא:
1. מבוא: מטרת הנוהל
2. הגדרות– הגדרת מצבים והסברים להבנת הסיכון ודרכי ההתנהלות.
3. נהלים לביצוע: תחומי אחריות והחלה על העובדים בארגון, הנחיות ברורות ליישום- מה על כל עובד לעשות בכל תרחיש ואירוע חירום, התראה- כיצד להתריע, לדווח ולהזהיר את העובדים והשוהים בסביבה בזמן אמת.
4. בקרה, הדרכה והטמעה– כלים להטמעה ולהדרכה של נהלי החירום בקרב העובדים בעת שגרה, ומערכי בקרה לשדרת הניהול לווידוא מוכנות והיערכות של העובדים.
תהליך כתיבת נהלי חירום
תהליך כתיבת נהלי חירום מיושם באמצעות שלושה שלבים:
1. תכנון: זיהוי צרכים והגדרת מטרות.
2. כתיבה: פיתוח הנוהל עצמו, לרבות כלל המרכיבים האמורים על פי מבנה נוהל חירום תקין.
3. אישור: בחינה מעשית ואישור הדרג הניהולי וממוני הבטיחות בארגון.
שלבים בתכנון וכתיבת הנהלים
1. זיהוי בעיות: מהן הבעיות הקיימות שיש לפתור.
2. שיתוף פעולה: עבודה עם מומחים וגורמים רלוונטיים בארגון.
3. פיתוח טיוטה: כתיבת טיוטה ראשונית.
4. ביקורת: הערכה על ידי מנהלים ובעלי תפקידים אחרים.
כל תהליך של כתיבת נהלי חירום יבוצע בשיתוף פעולה מלא עם גורמים רלוונטיים בארגון, ויכלול סיעור מוחות והתייחסות לאתגרים ולתפיסה שמביאים מנהלי הבטיחות, העובדים בקווי הייצור והביצוע השונים, גורמי הנהלה ופיקוח וגורמים מקצועיים נוספים, במטרה לייצר נהלי חירום שמשקפים הלכה למעשה את המציאות, הסיכונים והליכי העבודה בארגון.
תרגול והטמעת הנהלים
לאחר כתיבת נהלי החירום, יש להוריד את ההנחיות לביצוע לשטח, לגייס את העובדים לשיתוף פעולה באמצעות הכרה בסיכונים ובחשיבות של ההיכרות עם הנהלים להתנהלות מיטיבה ואחראית בזמן אמת. ההטמעה תשלב חשיפה, הדרכות, תדרוכים קבועים, אירועי תרגול ובקרה, כדי לוודא שעיקרם הוא לקשור בין המידע וההנחיות התיאורטיות לביצוע מעשי בשטח.
עדכון ותחזוקת נהלי חירום
נהלי חירום נכתבים ביחס למיפוי ולהערכת הסיכונים הנכונים לעת כתיבתם. בטיחות בעבודה אינה עניין סטטי, ונהלי החירום נדרשים להתאמה ולעדכנות, לבחינה ולעריכה והטמעה מחודשות בהתאם לשינויים בהליכי עבודה ולהתפתחות של הארגון. על כתיבת הנהלים יכללו גם הנחיות הנוגעות לביצוע בחינה מחודשת, בדיקת התאמה ובחינת שינויים, ועדכון הנהלים על פי צורך.
מידע נוסף