קורס עבודה בגובה

עובדים רבים מסתכנים בעבודה בגובה בכל עת, בשעה שהם מתקנים עמוד חשמל או מבצעים הובלות בעזרת מנוף. בעקבות הסיכונים הכרוכים בביצוע עבודות אלה, ב-2008 נכנסו לתוקף תקנות ממשלתיות שנועדו להגן על העובדים בגובה רב. לפי תקנות אלה, כל עובד המסתכן בעבודה בגובה רב, מוכרח לעבור קורס עבודה בגובה לא רק על ידי צוות עובדי החברה והבעלים שלה, אלא גם על ידי מנהלי עבודה ומנהלי פרויקטים. ניתן גם לבצע קורס רענון הדרכה בגובה.

מי צריך לעבור את הקורס

בהתאם לתקנה והנחיות אגף הפיקוח על העבודה, כל עובד העולה לגובה של מעל 2 מטרים חייב בקורס עבודה בגובה בהתאם לתכנית ההדרכה שנקבעה. כמו כן, על העובד להצטייד בציוד מגן אישי, בהתאם לסוג העבודה המבוצעת.

נושאי לימוד עיקריים

קיימים 5 תחומי עבודה בגובה לעובדי גובה כלליים הנלמדים בקורס:

  1. סולמות – אם העבודה במפעל תעשייה או במפעל ייצור מחייבת טיפוס על סולמות, חשוב ללמוד על סוגי הסולמות הקיימים (נייחים, ניידים, נשענים, מקובעים או ניצבים).
  2. גגות – האם העבודה בגובה מתבצעת על גבי גגות בעלי מעקה או גגות ללא מעקה? באילו גגות מדובר? משופעים, שטוחים או אולי שבירים.
  3. סלי הרמה – כל עובד אשר משתמש בסל להרמת אדם במקום עבודתו, מוכרח לקבל הסמכת עבודה בגובה על מנת ללמוד על כללי הבטיחות ולדעת להתנהל בהתאם.
  4. במות הרמה – אדם העובד על גבי במת הרמה חייב להשתמש ברתמת בטיחות אשר מגינה עליו מפני נפילה. במהלך הקורס לומדים העובדים על סוגי הרמות וכללי הבטיחות הנכונים במהלך העבודה עליהן.
  5. פיגומים ומקומות מוקפים – הלומדים נחשפים לסוגים שונים של פיגומים כמו זקיפים, מגדלים, פיגומי בניין או פריקים ולומדים על כללי הבטיחות של כל אחד מהפיגומים האלה.
עובד בגובה

כל עובד בגובה יעבור הדרכה בהתאם לאופי העבודה אותה הוא מבצע במקום עבודתו.

מטרת קורס עבודה בגובה

מטרת הקורס היא להכשיר את העובד לעבודה בגובה עפ"י תכנית הדרכה לפי אופי העבודה  הנדרש ממנו. כמו כן, קורס עבודה בגובה נועד להעניק לעובד ידע רב וכלים מעשיים שיסייעו לו להתמודד עם מצבים מסכני חיים בשטח ולהגיב בהתאם בעת מצב חירום. במהלך הקורס עובר המדריך עם העובדים על כל כללי הבטיחות הרלוונטיים לעבודה בגובה, כדי שהעובדים יוכלו ליישם אותם ולהגן על חייהם.

מתכונת הקורס

משך ההדרכה מותנה במספר נושאי ההדרכה אותו הוא נדרש לעבור במהלך ההכשרה, בהתאם לתחום העיסוק שלו ורמת הסיכון.

תעודת הסכמה

בסיום הדרכה מקבל כל עובד הסמכת עבודה בגובה המאפשרת לו לצאת לעבודות שטח. עם זאת, יש צורך לשים לב לכמה סעיפים הנוגעים להסמכה זו:

  1. ההסמכה תקפה לשנתיים בלבד.
  2. כל עובד בגובה נדרש להשתתף בקורס רענון עבודה בגובה כל שנתיים.
  3. הדרכות הריענון מתקיימות בהתאם לתכניות ההדרכה של אגף הפיקוח במשרד התמ"ת.
  4. הדרכות במפעלים וארגונים יכולים להתבצע עפ"י דרישה במקום העבודה לקבוצות ובודדים בפריסה ארצית.

תאריכי קורסים קרובים

בכל יום שלישי

בתיאום מול הסניף

בתיאום מול הסניף

מי מעביר את קורס הדרכה בגובה

הדרכת עבודה בגובה יכולה להיות מועברת על ידי אדם אשר עבר קורס מדריכי עבודה בגובה. לקורס זה ישנם תנאי קבלה קבועים למדי, כך שכדי להיות מדריך בגובה על המועמד להיות אחד מבין השלושה:

*ממונה בטיחות בעבודה אשר יש לו אישור תקף למשך שנתיים לכל הפחות.

*מנהל עבודה בתחום הבנייה.

*אדם שיש לו ניסיון של שנתיים לפחות בשימוש בציוד שנועד לעבודה בגובה – סל להרמת אדם, רתמת בטיחות, סולם גבוה ועוד.

כאמור, קורס לעבודה בגובה נועד להגן על העובדים ולסייע להם להכיר את כל כללי הבטיחות ולהכשיר אותם לשימוש נכון בציוד הבטיחות. מבין המערכות הנפוצות יותר ניתן להזכיר מערכת בלימה אשר מחוברת לרתמות בטיחות, מערכת מיקום ותמיכה, רשת מגן, נעלי בטיחות הכוללות סוליות למניעת החלקה וקסדת הגנה.

סביבת עבודה בטוחה

קורס עבודה בגובה מתייחס לא רק למערכות הבטיחות והכלים הבטיחותיים שיש להשתמש בהם, אלא גם לסביבת עבודה מאובטחת. לדוגמה, תקנות הבטיחות גורסות כי בשעה שהאדם מבצע עבודה בגובה בשטח כלשהו, חייב לשהות עמו באותו המתחם עובד נוסף. תפקידו של העובד הזה הוא לסייע לעובד בגובה בכל עת ולמצוא עמו בקשר עין, כמו גם לדאוג ולהרחיק עוברי אורח על מנת למנוע את פגיעתם. מעבר לכך, על אזור העבודה להיות מואר היטב והעובד בגובה, שעבר הסמכת עבודה בגובה, צריך להצטייד בפנס תקין המותקן אל קסדתו. כמו כן, בעת תנאי מזג אוויר סוערים או ראות לקויה בלילה נדרש אישור מיוחד לעבודה בגובה.

Call Now Buttonהתקשרו אלינו דילוג לתוכן